SPAR 15 % PÅ UGENS TILBUD - SHOP NU!

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE

Måske kender du til massagebolde i forvejen, og har prøvet at anvende dem. Massagebolde kan være yderst effektive – hvis de anvendes rigtigt. Længere nede i afsnittet ”Sådan anvender du massagebolde” kan du læse mere om, hvordan du får det optimale ud af dine massagebolde.

Af Michael Langlo
Fysiurgisk massagebehandler, massageudvikler og underviser, Professionsbachelor i ernæring og sundhed

DE FLESTE HAR PRØVET AF HAVE MUSKELSMERTER

Langt de fleste har prøvet at have ømme, ”stive” og låste muskler. Det kan – mildt sagt, være irriterende og måske endda i en sådan grad, at det påvirker både vores humør og mobilitet.

Øm og ”stiv” muskulatur kan meget nemt opstå i forbindelse med sport. Men også i forbindelse med det stik modsatte – nemlig inaktivitet fx som følge af for meget stillesiddende arbejde.

Desuden er der bare nogle mennesker, som nemmere end andre har tendens til at ophobe muskelspændinger og danne myoser og få trætte og ømme muskler. Det gælder eksempelvis folk der grubler meget, er stressede og bekymrede.

DERFOR FÅR DU ØMME OG STIVE MUSKLER

Vores muskler er designet til at blive brugt – heldigvis. Det holder dem i en god og stærk form, som gavner dig på mange måder, både fysisk men i allerhøjeste grad også fysiologisk/biologisk. Stærke sunde muskler holder dig rask.

Men behandler du dine muskler på en uhensigtsmæssig måde – det kan både være ved at bruge dine muskler for meget eller omvendt, for lidt, vil der som regel på et eller andet tidspunkt komme en reaktion fra din krop.

Reaktionen har dels til hensigt at minde dig om, at du skal ændre adfærd, men reaktionen fra kroppen er mindst lige så meget for lige nu og her at beskytte sig selv.

Er du eksempelvis for ivrig med din sport med for høj intensitet og træning mange gange om ugen, risikerer du at belaste dit muskel- og bindevæv, mere end det umiddelbart er gearet til.

I disse tilfælde vil der som det første, kunne opstå smerter i det overbelastede område. Smerter opstår blandt andet når overbelastet og sammentrukken (overspændt) muskulatur, lukker af for blodtilførslen, og dermed reducerer ilttilførsel til området, og hæmmer bortskaffelse af affaldsstoffer.

Sammentrækningen af musklen kan være meget kortvarig, afhængig af den belastning musklen har været udsat for og i andre tilfælde mere langvarig.

I en overbelastet muskulatur kan der opstå flere tilstande. Der kan eksempelvis dannes myoser. Myoser er ganske små områder af en muskel, der har trukket sig sammen. Myoser føles typisk hårde og runde, og kan være yderst smertefulde i sig selv og specielt ved trykpåvirkning eller forsøg på at bruge musklen. I nogle tilfælde kan hele musklen opleves hård og ueftergivelig og meget øm eller smertefuld.

I andre tilfælde udvikler den overspændte muskulatur sig til et egentligt ”hold”. Det kender du måske fra hold i nakken eller i lænden. Men et hold kan altså opstå i alle muskler.

Smerterne advarer dig mod at fortsætte, og den låste muskel forhindrer dig i at gøre det i et vist omfang. Hermed beskytter musklen sig mod dig og din adfærd.

BÅDE FYSISK INAKTIVITET OG FOR MEGET TRÆNING KAN GIVE MUSKELSMERTER

Det paradoksale er at ovennævnte tilstande, også kan opstå ved inaktivitet. Er du fysisk inaktiv det meste af dagen, fx på jobbet – måske med ensformigt arbejde, og ikke kompenserer for dette ved at dyrke sport og være aktiv i din fritid, vil du miste muskelmasse. Den formindskede muskelmasse, kombineret med ensformigt arbejde, vil på samme måde som ovenfor ved fysisk aktivitet, kunne overbelaste muskulaturen.

Det gælder altså om at opretholde en sund krop, som bliver brugt på en hensigtsmæssig måde. Er du inaktiv, skal du i gang med at bevæge dig, så du kan opretholde din muskulatur. Og er du fysisk aktiv i forvejen, er det vigtigt, at du øger din intensitet og frekvens profylaktisk. Dvs. at du sørger for, at dine væv kan nå at restituere og hyperkompensere mellem hvert træningspas.

MASSAGE ER EFFEKTIVT TIL MUSKELSMERTER OG MYOSER

Foruden ovennævnte med fysisk aktivitet i dagligdagen med blandt andet sport er massage effektivt til at forebygge og behandle muskelsmerter og myoser. Men dels kan det være dyrt at gå regelmæssigt til massør, og det kan være rimeligt hårdt for uøvede fingre og hænder at udøve massage – uanset om det er på sig selv eller en anden.

Her kommer massagebolden ind som et fantastisk værktøj. Med regelmæssig brug af massagebolde kan du både forebygge og hele dit væv.

Massagebolde findes i flere forskellige størrelser, og med bløde pigge som giver dig mulighed for at komme godt ned i muskel- og bindevævsfibrene. Massagebolde kan i øvrigt effektivt kombineres med foam rollers som også kan fås i elektriske udgaver med forskellige vibrationer. 

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE

Dine muskler har deres udspringssted på en knogle (eller flere), og vil altid passere et led, hvorefter musklen igen hæfter på en (eller flere) knogler. Som udgangspunkt vil fiberretningen på musklen gå fra knogle til knogle.

Langt de fleste massagestrøg (også med en massagebold) vil være den retning, som i øvrigt altid på ben, arme, nakke og hals er ind mod kroppen. Disse massagestrøg kaldes også for langsgående.

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE TIL LANGSGÅENDE STRØG

Langsgående massagestrøg fremmer tilførslen af blod til musklen – og fra musklen. Herved er langsgående strøg perfekte til at tilføre ilt og næring og fjerne affaldsstoffer. Langsgående strøg er også med til at øge varmen i musklen. Det sker dels ved førnævnte tilførsel af ilt, men også gennem friktion mellem strøg/massagebold og hud/muskel samt mellem de enkelte muskellag.

Med massagebolden skal bolden nu rulle ovenpå musklen og langs med muskelfibrene. På arme, ben og eksempelvis nakken går strøgene fra den del af musklen, der er længst væk fra kroppen og ind mod kroppen.

På selve kroppen har retningen ikke stor betydning, så længe du følger fiberretningen.

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE TIL TVÆRGÅENDE STRØG

De tværgående strøg er selvsagt på tværs af muskelfibrene. Det kan du nemt mærke ved at det ”hopper”, når du stryger over dem.

Tværgående massage har til formål at adskille muskelfibre fra hinanden. Har musklen været overbelastet kan der ske sammenklistringer af de enkelte muskelfibre og andre væv som følge af proteinstoffer og størknet blod. For at få musklen til at arbejde frit igen, er det nødvendigt at disse sammenklistrede områder løsnes. Her er tværgående massage ideelt. 

Tværgående massage er altså en mere specifik behandling, som kommer efter de langsgående strøg, og efter musklen er blevet varmet op.

Start aldrig med tværgående massage på kold muskulatur!

SÅDAN ANVENDER DU MASSAGEBOLDE TIL ROTATION

Rotation er en kombination af langsgående og tværgående massage. Denne massageform er ideel til behandling af myoser og andre mindre områder med spændt muskulatur.

Her foretager du forskellige former for rotation med massagebolden direkte ovenpå det overbelastede område.

OVERFLADISKE STRØG VS. DYBE STRØG MED MASSAGEBOLDEN

Ovennævnte massagestrøg – langsgående, tværgående og rotation kan – og skal – udføres med forskelligt tryk. Som udgangspunkt starter alle strøg overfladisk, hvorefter du langsomt lader bolden komme dybere og dybere ned i vævet. Men det er samtidigt vigtigt at du hele tiden skifter mellem de dybe strøg, mellemdybe og overfladiske strøg. 
Husk i øvrigt under hele massagen at skifte mellem de forskellige typer af massagestrøg. Det giver musklerne mulighed for at ”hvile” og blodet til at strømme frit.
Afslut massagen med langsgående strøg med massagebolden. 
MASSAGEBOLDE FINDES I FORSKELLIGE STØRRELSER

Vær opmærksom på at der findes forskellige størrelser af massagebolde, og at de hver især har deres fordele. De små bolde er eksempelvis ideelle til små områder som i overgangen mellem nakke og kraniekant. Men de er også geniale til behandling af mindre myoser.

De største bolde er ideelle til store muskelgrupper som eksempelvis forside lårmusklen (quadriceps femoris) – og på fysisk store personer generelt. Det kan derfor godt betale sig at investere i alle de gængse størrelser, 6, 7, 8, 9 og 10 cm. Så har du altid en massagebold til enhver situation.

Skift gerne mellem de forskellige massagebolde til behandling af den samme muskel alt afhængig af formålet og området du masserer på.

BRUG EN VARMECREME SAMMEN MED MASSAGEBOLDEN

Skal du behandle på en hård og overspændt muskulatur, kan du med fordel anvende en massagecreme eller ”heat spray”, inden du begynder og undervejs. På den måde forbereder du musklen på behandlingen, og kan hurtigere komme længere ned i muskelvævet.

Er musklen meget spændt og smertefuld kan du med fordel anvende Biofreeze efter behandlingen.

Del på facebook
Del på Facebook
Del på email
Del på Mail
Scroll til toppen

Spar 15%

på første køb!

Rabatkode:

velkommenigang

Velkomsttilbuddet kan bruges én gang pr. kunde og kan ikke benyttes sammen med andre rabatkoder og/eller i forvejen nedsatte varer

Har du spørgsmål af nogen art, så er du altid velkommen til at kontakte os.