OPHØRSUDSALG - SPAR 35% PÅ ALT SHOP NU!

TRÆNING MED VÆGTVEST

TRÆNING MED VÆGTVEST

TRÆNING MED VÆGTVEST

VÆGTVEST – HVORFOR ER DET EN GOD IDÉ AT TRÆNE MED EN VÆGTVEST?

Umiddelbart virker det lidt underligt, at udsætte sig for en ekstra belastning ved, at iføre sig vægtvest under en i forvejen intensiv workout. Så hvorfor al det besvær og ekstra kilo på skuldrene – er det umagen værd?

Ja godt spørgsmål. For hvis du smider 5, 10 eller måske hele 20 kilo på skuldrene i form af en vægtvest, så er det i hvert fald 100 % sikkert, at du bliver langsommere og – selvfølgelig tungere.

For langsommere det bliver du, uanset om du løber, klatrer, smider rundt med traktordæk, hopper op og ned af en Plyo kasse, eller hvad du i øvrigt kan finde på, at udsætte dig selv og din krop for når du træner. I hvert fald lige nu og her. Men hvad med fordelene så? Læs mere om dem længere nede…

DIN KONDITION OG UDHOLDENHED BLIVER UDFORDRET NÅR DU BÆRER EN VÆGTVEST

Der vil selvfølgelig altid være delte meninger om udbyttet, når man taler om træningsudstyr af forskellig art. Nogle er for, og andre mener, at det er spild af gode penge.

Vægtveste er absolut ingen undtagelse. Men der er nok ingen tvivl om, at der både kan være fordele i forhold til, at forbedre konditionen, såvel som styrke og udholdenhed.

PASFORMEN PÅ DIN VEST ER VIGTIG

En vægtvest bæres som en jakke. Og de rigtig gode veste har en pasform som gør, at de sidder tæt ind til kroppen. På den måde slipper du for at have en vest, som hopper op og ned. Eller uhæmmet drejer rundt, når du bevæger dig.

Når vesten sidder rigtigt, lægger den vægt på dine skuldre, ryg og – ikke mindst, din brystregion. Det betyder, at du vil føle et vist tryk på brystkassen, som i sig selv vil gøre det vanskeligere, at trække vejret. Med andre ord, så skal der meget mindre til for, at frekvensen på dit åndedræt stiger (øget pulsfrekvens). Du bliver hurtigt forpustet.

Med forøget puls, vil du allerede inden, du for alvor begynder på din workout begynde at skubbe til din kondition.

Denne belastning stiger selvfølgelig støt og roligt i takt med, at du påbegynder din træning. Forestil dig eksempelvis trappetræning med 8, 10, 15 eller hele 20 kilo ekstra på skuldrene. Det kan virkelig få din puls op at ringe.

Men det er jo også det, der fortæller os, at vi er i gang med at pushe til vores aerobe grænse. Det føles hårdt – men godt!

Foruden at du udfordrer din kondition, så er den ekstra vægt på skuldrene, også en fantastisk kalorieforbrænder.

Står du derfor for, at skulle smide lidt af kiloene på sidebenene, vil en svedig omgang cardio på trappetræneren, løb eller måske en rigtig effektiv omgang power walk i kuperet terræn, virkelig hjælpe til med at forbrænde nogle flere kalorier.

Det at slæbe på ekstra vægt når du træner, giver også dine muskler evnen til at holde kadencen i længere tid. Dine muskler bliver simpelthen mere udholdende når de skal vænne sig til en kontinuerlig forøget vægt at bære rundt på. Og en ekstra gevinst oven i, du vænner dig til at arbejde under øget fysisk pres i længere tid.

DINE MUSKLER KOMMER PÅ OVERARBEJDE NÅR DU LØFTER MED VÆGTVESTEN PÅ

Forestil dig udførelse af lounges iført vægtvesten. Med den tætsiddende vest opnår du en mere specifik belastning på balder og lår. Specielt i forhold til at udføre øvelsen med håndvægte eller kettlebells.

Fordelen er desuden, at du slipper for så tunge håndvægte, at det er hænderne der giver op, og ikke dine ben. Med vægtvesten på kan du koncentrere dig om din teknik. Både når du træner dine lounges-gåture, squats m.v. Har du behov for lidt ekstra vægt, kan du altså nøjes med mindre håndvægte eller kettlebells i hænderne.

Med vesten kan du også med fordel træne dips (triceps og bryst), chin-ups (kropshævninger i barre), push-ups (armstrækninger) samt utallige øvelser i TRX/slyngetræner etc. etc.

DU BLIVER HURTIGERE OG STÆRKERE NÅR DU TRÆNER MED VÆGTVEST

Det siger næsten sig selv, at når du regelmæssigt træner med vest på, at du så opnår større styrke. Akkurat som hvis du træner med andre redskaber som eksempelvis dumbbells, barbells og andre former for modvægt.

Men også din evne til at accelerere bliver forbedret sammen med din hastighed. Din krop vænner sig simpelthen til at flytte mere vægt, hvilket vil forbedre dig på flere parametre, når du smider vesten. Eksempelvis i forbindelse med konkurrencer og andre tests.

HVILKEN VÆGTVEST SKAL DU VÆLGE?

Der findes utallige producenter af vægtveste på markedet. Nogle af meget høj kvalitet og andre igen af mere tvivlsom karakter.

Skal du derfor ud og vælge en vægtvest, bør du vælge en af en god kvalitet fra starten. Fordelen ved at bruge lidt mere på en god kvalitet er blandt andet pasformen.

En god pasform gør, at vesten føles komfortabel at bære rundt med på skuldrene. Så godt som det nu kan blive med ekstra kilo på skuldrene. Men ikke mindst at den også slutter godt til kroppen.

Sidstnævnte reducerer risikoen for, at vesten hopper op og ned, når du er i gang med din træning. Med en god kvalitet får du også en vest, der kan tåle at blive brugt. Og træner du intensivt – fx Crossfit eller tilsvarende, så skal din vest tåle til at blive brugt igen og igen.

Du bør desuden vælge en vest, hvor det er muligt at variere vægten, så du ikke kun har én bestemt vægt at gøre godt med. Det skal være muligt, at ændre vægten på vesten ved, at fjerne eller tilføje vægtelementer. De bedste vægtveste har vægtelementer af fx 1 kg, 2 kg m.v. som du kan fjerne fra vægtlommerne, hvis du har behov for dette. 

Køber du eksempelvis en 20 kg vest, kan denne fx gradvis nedjusteres til 18, 17 eller 16 kg. Eller endnu mindre efter dine aktuelle behov og form.

RISIKO VED AT TRÆNE MED VÆGTVEST

Der er rigtig mange fordele ved, at træne med vægtvesten. Men du skal også være opmærksom på, at der vil være en forøget risiko for skader, hvis ikke du har fokus på dette.

Sørg derfor for at du i forvejen har en god teknik, når du udfører dine øvelser. Det gælder eksempelvis i ”planken”, push-ups armstrækninger, landinger fra højde m.v.

Når du anvender vægtvest, skal du eksempelvis også være opmærksom på, at dit balancepunkt kan blive forskudt.

Dette er især gældende ved konkurrencebetonede idrætsdiscipliner fx indenfor Crossfit og lignende. Det vil blandt andet kunne opstå under tempoløb, acceleration og hurtige retningsskift.

Ved nedspring eksempelvis fra en ply kasse eller lignende vil der desuden være ekstra belastning på lænd, hofte, knæ og ankler. Her kan du fx beskytte dine led ved at bære specielle støttebind hvis du har tendens til problemer ved større belastning. 

Men er du opmærksom, på de risici der er ved træning med vægtvesten, så er der altså en del fordele du måske skulle prøve at udforske – og udfordre.

Rigtig god træning!

Del på Facebook
Del på Mail
Scroll til toppen

Spar 15%

på første køb!

Rabatkode:

velkommenigang

Velkomsttilbuddet kan bruges én gang pr. kunde og kan ikke benyttes sammen med andre rabatkoder og/eller i forvejen nedsatte varer

Har du spørgsmål af nogen art, så er du altid velkommen til at kontakte os.