SPAR 15 % PÅ UGENS TILBUD - SHOP NU!

MAVETRÆNING

MAVETRÆNING

MAVETRÆNING – VEJEN TIL EN FLOT OG STÆRK CORE

Rigtig mange har et ønske om at få en flad mave med stærke og markerede muskler. Mavetræning har derfor alle dage indgået i seriøse atleters træningsprogrammer.

Men også blandt ikke så fysisk aktive har mavetræning siden “tidernes morgen” indgået i forsøget på at få en slank talje og flad mave. Træning af mavens muskulatur er derfor ikke en nymodens ting.

GODE ÅRSAGER TIL AT DU BØR TRÆNE MAVEMUSKLER
  • FLOT OG MARKERET MAVE: Træning af dine mavemuskler kan – samme med en sund kost, medvirke til at du opnår den eftertragtede flotte og markerede mave som mange går og sukker efter.
  • ALLROUND STYRKE: Med stærke mavemuskler vil du også opnå større allround styrke idet mavemuskulaturen støtter dig når du fx udfører squats, deadlifts, good mornings og mange andre øvelser.
  • MINDRE PROBLEMER MED RYGGEN: En stærk mavemuskulatur er med til at støtte din forreste bugvæg og hele dit lændeområde. Sammen med træning af rygmuskulaturen vil mavetræning derfor medvirke til at reducere problemer med rygsmerter.
HVILKE REDSKABER SKAL DU BRUGE TIL AT TRÆNE MAVE?

Som udgangspunkt er det en god idé med en rigtig træningsmåtte af ordentlig kvalitet, som gør det komfortabelt for dig at ligge på ryggen. Pas på ikke at vælge en al for tynd kvalitet. Tykkelsen skal gerne være på 1-1,5 cm.

Udfører du ikke dine mavebøjninger korrekt, risikerer du at få problemer med lænden. Men selv om du har en god teknik, er din lænd generelt et område, du skal passe på.

Derfor vil det være en rigtig god idé at anvende en specialudviklet AB måtte til mavetræning. Denne måtte er udformet, så den følger dit lændesvaj, når du ligger ned mod underlaget i startfasen af øvelsen. Dermed opnår du en rigtig god støtte, som vil reducere risikoen for lændesmerter.

Du kan desuden anvende et mavetræningshjul. Med et AB træningshjul træner du ikke alene samtlige af dine mavemuskler, men også muskler i din ryg, arme, balder og lår.

Desuden vil træning med medicinbolde på en træningsmåtte, med fordel kunne sætte ekstra intensitet på træningen af dine mavemuskler.

HVORFOR BØR DU TRÆNE MAVENS MUSKULATUR?

Først og fremmest er det vigtigt at vide lidt om musklerne i maveregionens opgaver. Vores mavemuskler består af 4 sæt muskler:

  • De lige muskler (rectus abdominis)
  • De 2 sæt skrå (obliquus internus abdominis og obliquus externus abdominis)
  • Bugvægsmusklen (transversus abdominis).

Som nævnt så består alle muskler af sæt, dvs. 2 stk. som sidder på hhv. højre og venstre side af kroppen.

De lige muskler bruger vi når vi skal bøje os fremad, de skrå når vi skal bøje os fremad og til siden og bugvægsmusklen “støtter forreste bugvæg”. Altså medvirker til at holde vores indvolde på plads og styrke core (lænde- og maveregion).

En stærk og flad mavemuskulatur ser ikke kun godt ud – den har en yderst vigtig og funktionel opgave.

HVORDAN SKAL DU TRÆNE MAVEMUSKULATUREN?

Først og fremmest skal du være opmærksom på de 4 sæt muskler – alle skal trænes.

Der findes masser af gode YouTube videoer der viser dig hvordan du bedst får trænet dine muskler i maven. Men – som i al anden træning – så er det ikke nødvendigvis mængden af træningspas der er afgørende for et godt resultat.

Kvalitet i træningen har endnu større betydning.

VORES MUSKLER ARBEJDER EFTER PINOCCHIO-PRINCIPPET

Alle muskler virker efter “pinocchio-princippet” hvor muskler og sener er snorene og knoglerne er “dukken” der skal bevæges.

Alle muskler udspringer på en (eller flere) knogler og passerer et (eller flere) led og hæfter igen på en (eller flere) led. Når musklerne trækker sig sammen, trækker de i senerne som igen er hæftet på en knogle. Trækket får altså leddet og dermed knoglen på den anden side af leddet til at bevæge sig.

Når du træner (uanset hvilken muskel) så skal udspringet og tilhæftningen på musklen nærme sig hinanden (koncentrisk/positivt muskelarbejde) hhv. fjerne sig fra hinanden (excentrisk/negativt muskelarbejde).

Det er vigtigt – ikke mindst når du træner dine mavemuskler – at du har hele dit fokus på dette. At udspring og tilhæftning skiftevis nærmer og fjerner sig fra hinanden.

Og husk så at bruge ca. 1/3 af tiden på den koncentriske del af øvelsen og 2/3 på den excentriske. Dette vil give dig mange gange bedre resultater.

HURTIG LEVERING OG FRAGTFRI FRA KR. 399,-

Husk på at vi leverer dit træningsudstyr på 1-3 hverdage. Så kan hurtigt kan komme i gang med at træne.

Når du handler for mere end 399 er fragten fri!

Er du i tvivl om noget, så kontakt vores kundeservice på telefon 20 20 88 60 eller mail kundeservice@attainfit.dk

Scroll til toppen

Spar 15%

på første køb!

Rabatkode:

velkommenigang

Velkomsttilbuddet kan bruges én gang pr. kunde og kan ikke benyttes sammen med andre rabatkoder og/eller i forvejen nedsatte varer

Har du spørgsmål af nogen art, så er du altid velkommen til at kontakte os.